Model zawiera przewidywane odpowiedzi.
Odpowiedzi ucznia mogą przybierać różną formę językowo- stylistyczną, ale ich
sens musi być synonimiczny wobec modelu.
Za pełną odpowiedź przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za niepełną punkty cząstkowe. Nie przyznaje się połówek punktów.
Za
brak odpowiedzi lub odpowiedź błędną nie przyznaje się punktów.
Nr pytania |
Przewidywane odpowiedzi
|
Maksymalna liczba punktów |
Punkty cząstkowe |
I
|
-studia na uniwersytecie -
Kraków, Królewiec, Padwa -opieka mecenasów, pobyt a
dworach -podróże po Europie -wszechstronne
wykształcenie-poeta zna języki, nawiązuje do filozofii i literatury antycznej |
3 |
1,2 |
II
|
-fraszka - krótki utwór
wierszowany o tematyce żartobliwej -pieśń - najstarszy
gatunek liryczny, dawniej łączony z muzyką -tren - wiersz
żałobny(inaczej lament, żal), poświęcony zmarłej osobie |
1 1 1 |
0 0 0 |
III
|
-podać tytuły, określić
tematykę i charakter wierszy |
1+1 |
0 |
IV
|
-wyidealizowany obraz
XVI-wiecznej wsi -pożytki płynące z życia
na wsi -obyczaj |
2 |
1 |
V |
-pochwała życia, „carpe
diem” -umiar, teoria „złotego
środka” -ufność Bogu -humanizm „człowiekiem
jestem i sądzę, że nic, co ludzkie nie jest mi obce” -patriotyzm |
3 |
1,2 |
VI |
-ból i rozpacz ojca -rozpamiętywanie chwil
spędzonych z córką -zwątpienie, zachwianie
się wiary -pogodzenie się ze
śmiercią -odbudowa światopoglądu |
3 |
1,2 |
VII |
-wygląd i wiek dziecka -cechy charakteru -Urszula jako ukochane
dziecko -talent poetycki |
3 |
1,2 |
VIII |
-np. „Odprawa posłów
greckich”, „Psałterz Dawidów” |
2 |
1 |